Verstaging
Verstaging vervangen is 1 van onze meest voorkomende werkzaamheden, waarbij stag-constructie 1×19 (1x kern 19x ommanteld) die bij het overgrote deel van alle zeilschepen standaard is.
Overige constructies zoals 7×19, 7×7 worden eveneens veelvuldig gebruikt. Dan is er nog de Compact Strand (vroeger Dyform) en massieve verstaging (Rod Rigging)
Alle stag die wij gebruiken is gekeurd en voldoet aan de hoogste eisen.Wij hebben 2 Wireteknik walsmachines die met grote nauwkeurigheid iedere voorkomende eindverbinding aan de verstaging kunnen walsen
Wanneer moet je verstaging vervangen:
Het vervangen van de verstaging van een zeilboot hangt af van verschillende factoren, waaronder het materiaal van de verstaging, de leeftijd van de boot, de gebruiksomstandigheden en het onderhoudsniveau. Over het algemeen wordt aanbevolen om de verstaging van een zeilboot elke 10 tot 15 jaar te inspecteren en mogelijk te vervangen.
Als de verstaging zichtbare tekenen van slijtage vertoont, zoals gerafelde draden, roest, vervorming of beschadigingen, is het belangrijk om deze eerder te vervangen. Ook als je regelmatig zeilt in zware omstandigheden, zoals sterke wind en hoge golven, kan de verstaging meer belast worden en eerder vervangen moeten worden.
Het is essentieel om regelmatig de verstaging te inspecteren op tekenen van slijtage en dit te laten controleren door een professional. Zij kunnen de staat van de verstaging beoordelen en aanbevelingen doen voor vervanging indien nodig. Het is beter om preventief te handelen en de verstaging op tijd te vervangen om problemen op het water te voorkomen.
Controle van de verstaging:
Een tussentijdse controle voeren we regelmatig uit. Dit kan bij voorkeur met een liggende mast tijdens winterberging bijvoorbeeld, maar met staande mast is het ook mogelijk.
Vaak is dit noodzakelijk voor schepen die een lange reis gaan maken (vertrekkers).
Dit om van de verzekeringsmaatschappij een uitgebreide dekking te kunnen krijgen.
Halyard Wrap:
Ieder jaar kom ik dit een aantal keer tegen.
De genuaval draait zich om het rolsysteem en de stag bij binnenrollen of uitrollen. De stag kan daardoor zeer eenvoudig breken.
Dit komt doordat de val onvoldoende van de top van het rolsysteem weggetrokken wordt of de swivel niet voldoende hoog getrokken is.
Dit in combinatie met een niet strak getrokken val geeft ‘Halyard Wrap.’
Foto: 8mm Dyneema val breekt een 12mm Dyform stag.